Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 2 : AKTIVITI 2 JURNAL

JURNAL 1

Tajuk jurnal : Exploring A Conceptual Model-Based Approach To Teaching Situated Word Problem
Pengkaji : Yan Ping Xin & Dake Zhang

ABSTRAK:
Penulis meneroka kesan konsep pengajaran berdasarkan kaedah pengajaran berdasarkan penyelesaian masalah dalam pelbagai situasi. Pelajar yang terlibat bagi kajian tindakan ini adalah pelajar gred 4 dan 5 yang lemah dalam mata pelajaran Matematik. Penulis mengadaptasikan rekabentuk kepelbagaian penyelesaian masalah untuk mengaitkannya dengan masalah yang dihadapi oleh pelajar tersebut.

PENYATAAN MASALAH:
Mengenalpasti punca dan masalah yang dihadapi oleh pelajar yang lemah dalam Matematik serta jalan penyelesaiannya.

SAMPEL KAJIAN:
Pelajar gred 4 dan 5 seramai 20 orang

SETTING KAJIAN:
Sekolah Rendah

PROSEDUR KAJIAN:

Dalam kajian ini data dikumpul melalui peninjauan. Seterusnya kolaborasi daripada pihak professional untuk perbandingan sebagai komponen penilaian. Akhirnya penilaian sebenar dilakukan hasil daripada kajian tindakan.
Proses Kajian Tindakan:
Peninjauan – Penyiasatan dan analisis
Kolaborasi – Perancangan dan tindakan
Penilaian – Refleksi tindakan dan dapatan


PENGUMPULAN DAN PENGANALISAAN DATA:
Pengumpulan data secara kuantitatif:
Open-ended questionnaire
· Ujian-Pra
· Ujian-Pos
Pengumpulan data secara kualitatif:
· Borang maklum balas
· Temubual


PAPARAN KAJIAN:
Dapatan kajian dibuat dalam bentuk persoalan yang menjawab kepada setiap permasalahan.

KESIMPULAN:
Keputusan kajian telah menunjukkan bahawa pelajar yang lemah dalam Matematik dapat mengaitkan soalan yang diberi berdasarkan kriteria yang direka oleh pengkaji. Penulis membincangkan bahawa pencapaian pelajar boleh ditingkatkan dengan memberikan mereka peluang dalam pendidikan, termasuk merekabentuk kaedah pengajaran berkesan.


JURNAL 2

Tajuk Jurnal: School Counselor Action Research : A Case Example
Pengkaji: Leslie Luck, M. Ed

ABSTRAK:
Pengkaji menjalankan kajian ke atas pelajar yang bergiat aktif di dalam persatuan kaunselor di sekolah. Pelajar dalam gred 4 dan 5 terlibat dalam kajian tindakan ini. Dapatan kajian dianalisis dengan menggunakan Ujian Penilaian Ketepatan Florida. Dapatan menunjukkan pelajar yang aktif dalam bidang kaunselor menunjukkan pencapaian yang lebih dalam Matematik dan pembacaan.

PENYATAAN MASALAH:
Melihat sejauh mana penglibatan pelajar dalam aktiviti kaunselor di sekolah akan mempengaruhi pencapaian mereka dalam pembacaan dan skor Matematik.

SAMPEL KAJIAN:
Pelajar gred 4 dan 5 seramai 760 orang

SETTING KAJIAN:
Sekolah rendah

PROSEDUR KAJIAN:

Dalam kajian ini data dikumpul melalui borang kaji selidik. Proses yang pertama ialah dengan memperkenalkan kemahiran SSS kepada pelajar. Setelah kemahiran SSS ini diterokai oleh pelajar, pengkaji akan mengenalpasti pelajar yang mendapat skor yang rendah dan tinggi untuk kemahiran ini. Seterusnya pengkaji akan melihat kolaborasi daripada pihak professional untuk perbandingan sebagai komponen penilaian. Akhirnya penilaian sebenar dilakukan hasil daripada kajian tindakan.

Proses Kajian Tindakan:
Peninjauan – Penyiasatan dan analisis
Kolaborasi – Perancangan dan tindakan
Penilaian – Refleksi tindakan dan dapatan


PENGUMPULAN DAN PENGANALISAAN DATA:
Pengumpulan data secara kuantitatif:
Open-ended questionnaire
· Ujian-Pra
· Ujian-Pos
Pengumpulan data secara kualitatif:
· Borang maklum balas
· Temubual

PAPARAN KAJIAN:
Dipaparkan dengan menggunakan jadual

KESIMPULAN:
dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar yang mempunyai kemahiran dalam data SSS akan dapat membantu meningkatkan program kaunseling di sekolah.


JURNAL 3

Tajuk Jurnal : An Investigation of Reading Strategies Employed by Trainee Teachers
Pengkaji: Feryal Cubukcu

ABSTRAK:

Jurnal ini memfokuskan kepada strategi pembacaan bagi guru pelatih dengan membuat perbentangan dapatan kajian yang telah dijalankan di University Turkey. Ia menekankan mengenai kepentingan strategi latihan dan mengapa strategi tersebut perlu dipelajari untuk meningkatkan bacaan di kalangan penuntut.

PENYATAAN MASALAH:
Mengenalpasti sejauh mana kepentingan strategi latihan dan kenapa strategi tersebut perlu dipelajari untuk meningkatkan tahap pembacaan guru pelatih.

SAMPEL KAJIAN:
229 orang guru pelatih yang berumur antara 19 hingga 21 tahun dipilih. (59 lelaki dan 170 perempuan)

SETTING KAJIAN:
Department Pengajaran Bahasa Inggeris di Universiti Western Turkey.

PROSEDUR KAJIAN:
Skala bagi strategi bacaan dibangunkan. Ia bertujuan untuk menyatakan strategi bacaan yang digunakan di universiti tersebut. Seterusnya temubual dijalankan untuk mendapatkan strategiyang digunakan oleh pelajar. pengkaji merekabentuk soalan jenis terbuka dan menggunakannya dengan sistematik. Pengkaji juga menemubual guru yang 10tahun berpengalaman di fakulti yang sama.

PENGUMPULAN DAN PENGANALISAAN DATA:
Pengumpulan data secara kuantitatif:
Open-ended questionnaire
· Ujian-Pra
· Ujian-Pos
Pengumpulan data secara kualitatif:
· Borang maklum balas/questionaire
· Temubual


KESIMPULAN:
Dapatan kajian menunjukkan bahawa guru pelatih kebanyakannya tidak terlalu peka kepada terhadap strategi pembacaan yang patut diamalkan seperti guru berpengalaman gunakan. pengkaji juga dapat mengenalpasti bahawa bahawa kebanyakan guru pelatih tidak berminat untuk membaca dengan betul adalah kerana dalam diri mereka tidakmempunyai minat, tidak tahu berkenaan dengan penggunaan ayat yang betul dan tidak mempedulikan perkataan-perkataan yang sukar.



No comments:

Post a Comment