Friday, November 13, 2009

TUGASAN 3 : AKTIVITI 3

LAPORAN PEMBENTANGAN KOLOKIUM SENIOR

Pada 26 dan 27 Oktober 2009, saya bersama dengan sahabat-sahabat DPLI Julai UK M telah mengikuti Kolokium DPLI UKM ambilan Januari ke Hotel Palm Garden IOI Resort Putrajaya.

Di sini saya sempat mencacat dua set kajian dan tindakan yang telah dibentangkan oleh pelajar DPLI Januari 2009.

PEMBENTANG PERTAMA

Nama pembentang:

1) Ella Syafinaz Bt Safian (P48587)

2) Noor Mazira Bt Ab Malek (P48638)

Tajuk Kajian Tindakan:

Meningkat Dan Mempermudahkan Kefahaman Pelajar Melalui Aktiviti Permainan Monopoli Bagi Subjek Sains Dan Pendidikan Islam Tingkatan 4

Penyataan Masalah:

1. Adakah aktiviti permainan Monopoli secara berkumpulan dapat meningkatkan pemahaman para pelajar?

2. Adakah pelajar rasa seronok dan terhibur semasa belajar menggunakan kaedah ini?

Metodologi Kajian:

1. Plan

2. Act

3. Reflect

4. Observe

Dua pengkaji telah mengikuti empat proses utama dalam menjalankan kajian tindakan ini. Dimulai dengan perancangan, diikuti dengan tindakan, seterusnya pemerhatian dan diakhiri dengan melaksanakan refleksi kajian.

Sampel Kajian:

Pelajar Tingkatan 4 (subjek Sains 30 orang dan Pendidikan Islam 30 orang) SMK Bandar Banting, Selangor.

Pengumpulan Data:

Pengumpulan data dijalankan melalui 3 kaedah iaitu

a) Pemerhatian

b) Temubual

c) Ujian pra dan ujian pos

Penganalisaan data:

Dibuat dengan menggunakan kaedah seperti yang disebutkan dalam pengumpulan data

Implikasi kajian:

Bagi pendapat saya, implikasi kajian ini adalah ia akan dapat membantu pengajar dan pelajar dalam menggunakan pelbagai kaedah semasa proses pengajaran dan pembelajaran dan perlu dipelbagaikan. Pelajar juga berpuas hati dengan kaedah yang digunakan oleh guru dan mereka sangat berminat malah teruja dengan kaedah pengajaran yang dijalankan oleh guru. Prestasi pelajar dalam setiap ujian yang dijalankan juga menunjukkan peningkatan yang baik.

Pelajaran yang didapati daripada kajian:

Antara pengajaran yang saya dapati daripada kajian yang dibentangkan adalah:

1. dapat memberikan saya idea untuk menjalankan kaedah penggajaran di dalam kelas menggunakan kaedah monopoli.

2. Memberikan saya pendedahan awl bahawa guru perlu bersedia dengan kaedah yang berkesan mengikut kemampuan pelajar sebelum memasuki kelas

3. Menyedarkan saya bahawa kaedah pengajaran perlu dipelbagaikan dan guru perlu kritis dan kretif dalam menyediakan BBM yang menarik kepada pelajar semasa sesi pengajaran dan pembelajarn dijalankan.

PEMBENTANG KEDUA

Nama pembentang:

1) Suzana Mohd Fauzi (P48659)

2) Ummi Salmah Adnan (P48606)

3) Najwa Hayatee Abdullah (P48610)

Tajuk Kajian Tindakan:

Meningkatkan Keyakinan Pelajar Bermasalah Pendengaran Untuk Berkomunikasi Secara Lisan Dengan Menggunakan Kaedah ‘Verbal Repeatition’ Dalam Proses Pembelajaran Dan Pengajaran

Penyataan Masalah:

1. Adakah kaedah ’ verbal repeatition’ ini dapat meningkatkan keyakinan pelajar bermasalah pendengaran untuk berkomunikasi secara lisan dalam P&P.

2. Adakah pelajar bermasalah pendengaran dapat menguasai sebutan istilah perkataan dalam P&P dengan menggunakan kaedah ’ verbal repeatition’

Metodologi Kajian:

1. Plan

2. Act

3. Reflect

4. Observe

Tiga pengkaji telah mengikuti empat proses utama dalam menjalankan kajian tindakan ini. Dimulai dengan perancangan, diikuti dengan tindakan, seterusnya pemerhatian dan diakhiri dengan melaksanakan refleksi kajian.

Sampel Kajian:

Melibatkan 19 orang pelajar SMK Dato’ Ibrahim Yaacob

Pengumpulan Data:

Pengumpulan data dijalankan melalui 3 kaedah iaitu

a) Nota pemerhatian

b) Temubual

c) Rakaman video

d) Diari

Penganalisaan data:

Dibuat dengan menggunakan seperti yang dinyatakan dalam kaedah pengumpulan data.

Implikasi kajian:

1. Pelajar semakin yakin berkomunikasi secara lisan dan juga dalam menyebut istilah-istilah perkataan

2. Pelajar berani tampil ke hadapan kelas apabila diminta oleh guru

3. Wujud aktiviti bantu-membantu

4. Sesetengah pelajar sukar untuk menyebut perkataan yang mengandungi huruf-huruf konsonan

5. Pelajar berasa seronok kerana diberi pendedahan untuk menyebut istilah-istilah yang agak sukar

6. Pada awal kaedah diperkenalkan, pelajar kurang yakin dan malu untuk berkomunikasi dan menyebut istilah perkataan

7. Pada kitar ketiga, pelajar menunjukkan keyakinan dan berani tampil ke hadapan kelas

Pelajaran yang didapati daripada kajian:

Antara pengajaran yang saya dapati daripada kajian yang dibentangkan adalah:

1. Guru sentiasa memantau dan memastikan pengajaran yang dijalankan adalah mengikut kemampuan pelajar.

2. Kaedah pengajaran juga perlu dipelbagaikan bagi mengelakkan pelajar merasa bosan.


No comments:

Post a Comment