Saturday, November 7, 2009

TUGASAN 1: AKTIVITI 1 BUKU


DEFINISI KAJIAN TINDAKAN

Mengikut buku:

1. ACTION RESEARCH yang ditulis oleh Patrict J.M. Costello (2003), kajian tindakan bermaksud:

      • Suatu terma, proses, persoalan, dan pendekatan, yang mana ianya adalah fleksible dan berulang.
  • Ianya adalah praktikal dan memberi penekanan kepada penyelesaian masalah.
  • Dijalankan oleh individu, golongan professional dan para guru di mana melibatkan kajian yang sistematik serta mempunyai refleksi yang kritikal.
  • Tindakan yang diambil adalah untuk memahami, menaksir, mengubah dan memperbaiki amalan dalam pendidikan.
  • Melibatkan pengumpulan dan penganalisisan data dari aspek pengajara dan pembelajaran.
  • Refleksi secara kritikal dibuat untuk melihat tindakan yang diambil dan merancang tindakan susulan di masa hadapan.
Prosedur Kajian Tindakan:
  1. mengenalpasti masalah, isu dan situasi yang hendak dikaji
  2. merancang kajian
  3. bertindak
  4. melakukan pemerhatian
Pengumpulan dan Penganalisaan data:
  1. borang kaji selidik
  2. transkrip temubual
  3. rakaman audiotape/videotape
  4. pemerhatian
  5. diari kajian atau jurnal

2. Menurut buku TEACHERS DOING RESEARCH AN INTRODUCTORY GUIDEBOOK yang ditulis oleh R. Murray Thomas (2005) pula, maksud kajian tindakan adalah:


  • merupakan satu kajian atau penyelidikan yang memberikan jawapan kepada sesuatu permasalahan. Ia bertujuan untuk membimbing pembuat keputusan dalam menilai tentang bagaimana untuk mengendalikan sesuatu permasalahan atau kesukaran yang berkait dengan pengajaran.




Mengikut buku DOING ACTION RESEARCH, A GUIDE FOR SCHOOL SUPPORT STAFF

(Claire Taylor, Min Wilkie & Judith baser);


1) Definisi Kajian Tindakan oleh Bartlett et al. (2001:39):

‘Pengumpulan, pembentangan dan analisis data secara sistematik’.

-Oleh itu, kajian adalah amalan mengumpul data seperti yang kita lakukan sehari-hari, tetapi dalam cara yang teratur dan sistematik untuk mencipta teori atau menyelesaikan masalah praktikal.

2) Definisi Kajian Tindakan oleh Cohen et al. (2000:226):

Kajian Tindakan adalah satu alat yang berkuasa untuk membuat perubahan dan pembaikan di peringkat setempat’.

-Projek kajian tindakan lebih berfokus kepada setempat. Ini kerana hasil kajian tidak boleh dibuat kesimpulan umum yang menyeluruh terhadap persekitaran yang berbeza.


Mengikut buku Becoming a Teacher Through Action Research

(Donna Kalmbach Phillips & Kevin Carr);

Kajian Tindakan merupakan pendekatan yang teratur dan sistematik untuk menyelesaikan masalah di mana ia mempunyai kitaran proses perancangan, pengumpulan data dan penyelesaian masalah secara aktif dengan adanya refleksi, analisis kritikan dan penilaian secara berterusan ke atas sesuatu permasalahan, dan hasilnya memberi makna kepada setiap pihak yang terlibat.


Melalui buku Educational Inclusion as Action Research maksud kajian tindakan:

1. Menghimpunkan dan menganalisa maklumat dengan tujuan untuk membuat perubahan atau meningkatkan amalan pendidikan di sekolah-sekolah, organisasi pendidikan dan di institusi pendidikan

2. Kajian tindakan adalah cara untuk menilai amalan menyeluruh dalam bilik darjah dan sekolah

3. Satu cara untuk membangunkan pengetahuan kendiri secara profesional dan mencipta teori yang baik untuk mengajar dan belajar

No comments:

Post a Comment