Saturday, November 21, 2009

AKTIVITI 6 : TUGASAN 4 - MINI KT

Tajuk Mini Kajian:
~ Video Interaktif dalam Pengajaran dan Pembelajaran Perdagangan ~

Setelah membuat refleksi kendiri, dalam pasukan serta berbincang dengan rakan lain, antara kekuatan pengajaran menggunakan video interaktif adalah seperti berikut:


Tayangan video boleh diulang banyak kali

Sekiranya pelajar kurang memahami isi pengajaran, guru boleh bertindak dengan menayang kembali isi pengajaran tersebut. Ulangan ini boleh dilakukan berkali-kali sehingga semua murid faham.

Dapat menjimatkan masa guru dan pelajar

Masa juga dapat dijimatkan kerana isi pengajaran boleh disampaikan hanya dengan menggunakan kemudahan video yang ada.


Menjadikan proses P&P lebih menarik dan bermakna
Proses P&P menjadi lebih menarik kerana kaedah penggunaan video ini merupakan salah satu daripada usaha untuk mengaplikasikan kemudahan ICT dalam bilik darjah.


Menjana idea kreatif guru dan pelajar
Guru biasanya akan berusaha untuk menyampaikan isi pengajaran yang mudah dan terbaik kepada muridnya supaya cepat difahami dan idea yang kreatif dari guru bleh disalurkan dengan penggunaan kemudahan teknologi video interaktif.

Mengaplikasikan kemudahan teknologi sedia ada dalam proses P&P
Proses P&P dapat dipelbagaikan di samping penggunaan kemudahan teknologi secara maksimum.


Mampu mengubah cara pengajaran dan pembelajaran konvensional kepada moden

Pengajaran konventional yang lebih berpusatkan guru boleh diubah dengan menggunakan video interaktif. ini kerana ia akan menggalakkan perbincangan dan pertukaran maklumat antara murid boleh berlaku. jadi, pengajaran berpusatkan murid dapat diaplikasikan.

No comments:

Post a Comment