Friday, November 13, 2009

TUGASAN 3 : TUGASAN 3 KOLOKIUM

Tajuk Kajian Tindakan 1:

Meningkatkan Minat Pelajar Tingkatan Empat Bagi Matapelajaran Pendidikan Islam (Tajuk : Zikrullah Pengubat Hati) Dengan Menggunakan Bahan Maujud

Nama Pembentang:

Mohd Hafiz Bin Hassan

Mohd Hairol Hafifi Bin Hussin

Kajian tindakan yang dilakukan adalah untuk melihat sejauh mana keberkesanan dan kepentingan penggunaan Bahan Maujud dalam proses pengajaran dan pembelajaran guru-guru di dalam kelas bagi subjek Pendidikan Islam. Pada pendapat saya, tajuk ini sesuai dengan objektif kajian tindakan. Ini kerana ia telah dapat menjadikan bilik darjah aktif kerana pelajar tertarik dengan penggunaan bahan maujud. Pelajar juga sangat teruja dan menunjukkan reaksi berminat untuk mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran yang akan diajar oleh guru. Selain itu, pelajar juga akan cepat memahami topik yang akan diajar dan lebih faham apabila guru menggunakan pendekatan permainan iaitu kotak beracun. Jadi tidak dapat disangkal lagi bahawa penggunaan multimedia dapat menarik minat pelajar supaya terlibat secara aktif di dalam bilik darjah dan mengelakkan pelajar menjadi bosan dengan pembelajaran sebelum ini yang menggunakan konsep yang sama sahaja.

Tajuk Kajian Tindakan 2:

Meningkatkan Minat Pelajar Tingkatan Satu Terhadap Subjek Sains Melalui Kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (Pbm)

Nama Pembentang:

Syaidatul Haini Bt Mohd Radzi (P48676)

Rasyidatun Naja Bt Isa (P48623)

Kajian tindakan yang dilakukan ini adalah bertujuan untuk meningkatkan minat pelajar tingkatan satu terhadap subjek sains melalui kaedah pembelajaran berasaskan masalah (pbm). Pada pendapat saya, tajuk ini sesuai dengan objektif kajian tindakan. Ini kerana ia telah dapat menjadikan bilik darjah aktif kerana pelajar tertarik dengan suasana pembelajaran yang dijalankan oleh guru. Pelajar juga sangat teruja dan menunjukkan reaksi berminat untuk mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran yang akan diajar oleh guru. Jadi tidak dapat disangkal lagi bahawa minat pelajar untuk belajar dapat ditingkatkan melalui pembelajaran bersasaskan masalah.

No comments:

Post a Comment